Om sömn och att studera inför tentor

Plötsligt är klockan två på natten och på morgonen är det tenta. Det är en situation som kan uppstå, inte önskvärt men fult möjlig. Förhoppningsvis har du studerat till klockan två och känt att det varit riktigt givande. I efterhand är det naturligtvis lätt att påpeka att det varit bättre att studera tidigare och det är naturligtvis korrekt. När du väl sitter där finns det inte mycket annat än att minimera tänkbara konsekvenser. För de som följer Grey’s Anatomy ringer det kanske några klockor av begreppet “Damage Controll”. Så…

Torbjörn Åkerstedt som är professor vid institutionen för folkhälsovetenskap på Karolinska institutet och sömnexpert hävdar att 100 minuters sömn är optimalt. 100 minuter är vad kroppen kräver för att ta sig igenom en hel sömncykel. Vid vanlig sömn är det den första sömnen som ger mest återhämtning varför en tupplur ändå ger stor effekt och kan vara värd att satsa på efter en tidig morgon / sen natt. För att därefter vakna upp gäller det att aktivera sig fysisk genom armhävningar, promenad eller en kalldusch.

Grundkonceptet för framgångsrika studier är dock fortfarande enligt Torbjörn: “Lev ett ordnat liv och sitt inte uppe på nätterna. Man blir dum av att sova för lite!”. Till nästa gång, kanske?

Personligen är jag inne i en fas där jag tycker om att sätta mål. Mitt mål när det gäller sömn den närmaste månaden är att följa Torbjörns råd, att leva ett ordnat liv och inte sitta uppe på nätterna. För att göra detta mätbart och realistiskt är defintionen att sömn alltid ska ske måndag till torsdag mellan 00.30 och 06.00. (Alltså, söndag, måndag, tisdag och onsdag kväll).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>