Skatås 8 km bansträckning

8 km i Skatås, även kallad åttan, går på en behaglig bred grusväg som är hård packad. Åttan är antagligen det lättaste spåret i Skatås, ett bra spår att nöta. På spåret samsas löpare, gångare, cyklister och rullskidåkare men det upplevs sällan trångt. Möjligt att det inte är det mest natursköna spåret, men fort går det! Enligt mätning med hjälp av GPS är sträckan inte riktigt 8 km utan 7,83 km, Den stigning man har i benen efter ett varv är +51 / -54 meter. De 3 metrarna som saknas är mätfel.

Spåret börjar vid fotbollsplanerna nedanför Skatås Motionscentrum, fortsätter upp mot hoppbacken, ner och utmed Delsjön, svänger av och förbi mot trapporna till Västra Långvattnet med fortsatt sikte på Härlanda Tjärn och sedan tillbaks utmed vattnet till start.

8 km Skatås Bansträckning

Kommentar: GPS-mätning är inte felfri, men enligt test av Marathon.se mäter Garmin ForeRunner 205 med 99% percision och 2 % variation totalt sett ur olika miljöer, uppskattningsvis 20 meter fel per km och hur det slår under 8 km är svårt att veta. (Utgår vi ifrån att klockan mäter det sanna värdet och felen är normalfördelade kring det sanna värdet bör felen ta ut varandra.) Den klocka jag använder för mätning är efterföljaren vilken har ett bättre GPS-chip, det torde leda till bättre precision. Hur långt man springer, tror jag, är snarare en fråga om var i spåret man väljer att springa, ytter- eller innerkruva. Uppmätning av 10km, milen, i Skatås visar att den är något för kort, vid konsekvent val av ytterkurva handlade det om att springa några tioral meter för att få 10 km exakt, vid konsekvent val av innerkurva blev spåret knappa 300 meter för kort och detta gentemot Skatås motionscentrals data vilka har värden på dryga 10 km för milen.

10 thoughts on “Skatås 8 km bansträckning

  1. förmodligen får du de extra 200 meterna om du springer fram och tillbaka till spårtavlan vid motionscentralen, där jag tror att spåret igentligen börjar.

  2. Jag ska testa att ställa in klockan på tätare mätningspunkter. Det kan hända att avståndet blir längre då.
    Det har i en vecka nu vart väldigt halt på åttan, hoppas det blir bättre nu!

    En annan kommentar: Spåret börjar vid första pilen till höger om Skatås på kartan.

  3. Hej!

    Tack för en bra sida! När det gäller diskussionen om “åttans” längd så har jag haft möjlighet att mäta upp den med bil. Som ni säger så känns den kortare än åtta om man bara springer endast slingan. Om man bara håller sig på slingan är “åttan” 7.75 km. Det är sedan ganska så exakt 250 meter upp till tidtagartavlan vi motionscentrat.

    Så, om man antingen börjar vid klockan springer ned på slingan och tillbaka till där man påbörjar slinga är det 8 km exakt. Alternativet, som jag brukar använda, är att man börjar på slingan, springer slingan runt och sedan upp till klockan för att få exakt 8 km.

    När det sedan gäller avståndet mellan kilometerangivelserna är dessa satta lite hippt som happt. Det varierar mellan 800 meter och 1200 meter. Men totalt så blir det som sagt 7.75 eller 8.25 från klockan till klockan.

    För kännedom, om någon nu är intresserad.

    mvh

    Christian

  4. Tack för bra info! Jag sprang den för första gången ikväll, har aldrig sprungit så långt förut men blev förvånad eftersom det kändes så kort och gick så lätt. Det var visst inte så stor skillnad på fem och 8 km.
    Mvh Karin

  5. Hej.
    Får du med hela bansträckningen när du mäter med GPS, räknar den även ut höjdnivåerna tro?

    mvh
    Johan

  6. Hej alla. Angående 8:ans längd. Jag skulle säga att det är 125m till klockan, så om man börjar vid klockan, där ALLA Skatåsleder utgår ifrån så är 8:an mer eller mindre 8km lång.
    Tack för mig

  7. Avseende val av yttre eller innerkurva. Skillnaden blir oavsett längd på spår 2*pi*avstånd mellan spår. Således lär skillnaden Max vara 10-15 m dvs mycket mindre än felet för gps-mätningen.

  8. Jag har problem att springa “rätt”! 8:an är så dåligt märkt. Kommer in på 5:an ist vilken ju är en killer i jämförelse!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>